15 základných tipov a trikov na správne plánovanie svadby

  • 10. aug 2020
  • Silvia Blahovcová
  • iStock

Pri plánovaní svadby je dobré sa na niektoré veci dopredu pripraviť a iné jednoducho zvládnuť tak, ako prídu. Sú však veci, na ktoré by ste rozhodne nemali zabúdať, ani ich podceniť. Prinášame vám 15 tipov a trikov, ako zvládnuť správne plánovanie svadby tak, aby ste zahviezdili.

1. V prvom rade hostia

Možno sa vám to bude zdať prehnané, ale skôr, než sa pustíte do akéhokoľvek plánovania, je vhodné mať aspoň približný prehľad, koľko hostí plánujete pozvať. Platí, že na jedného hosťa by ste mali rátať aspoň s 5 metrami štvorcovými priestoru. Na základe toho môžete vybrať miesto hostiny. Možno sa vám to zdá veľa, ale keď vezmete do úvahy stoly, personál či rôzne dekorácie alebo parket, je to skutočne tak.

2. Stanovte si dátum

Zistite si dopredu, či sa v deň, ktorý ste si zvolili na vašu svadbu, nebude konať v okolí nič, čo by mohlo narušiť jej hladký priebeh. Myslite na dopravu, ubytovanie či iných poskytovateľov služieb, ktorí by mohli byť v takýto deň úplne nezastihnuteľní.

3. Počúvajte matku prírodu

Vieme, že v dnešnej dobe je zrejme náročnejšie počítať s nejakým počasím, avšak určite vychádzajte z toho, že v lete môže byť extrémne horúco a v zime naopak veľmi chladno. Myslite na klimatizáciu či dostatočné vyhrievanie svadobných priestorov. Rovnako nezabúdajte na rôzne sprievodné javy, ako napríklad zvýšené množstvo komárov či väčšia pravdepodobnosť dažďa. Majte vždy pripravený plán B.

správne plánovanie svadby

4. Myslite na všetky výhody

Všade sa pýtajte na možné zľavy a zvýhodnené ponuky, za opýtanie rozhodne nič nedáte a môžete získať mnoho.

5. Dajte na odporúčania

Ak váš fotograf spolupracuje s konkrétnym starejším či kameramanom a priestor, v ktorom sa bude konať svadba, pravidelne vyzdobuje konkrétny dodávateľ, stavte na odporúčania a zaužívané spolupráce.

6. Zostavte si zoznam

Financie sú oblasť, ktorá vás nepustí. Dajte si teda finančný strop a všetky položky si rozrátajte na osobu. Pokiaľ budú celkové náklady rozpočítané takto, nemal by pre vás byť v prípade zúfalstva problém vyškrtnúť niekoľko hostí, čo značte zníži váš rozpočet.

7. Informujte sa, čo všetko máte v cene

Dopredu sa so všetkými dodávateľmi a profesionálmi dohodnite, čo všetko je v cene, čo je nad rámec a koľko to bude stáť.

8. Myslite na rezervu

Váš svadobný rozpočet by mal byť zložený na základe nasledovného vzorca. Približne 50% na hostinu, 10% výzdoba, 10% zábava – DJ, kapela, starejší, doplnkový program, 10% odevy, 10% video a kamera, 3% tlačoviny, 2% rôzne darčeky, 5% rezerva.

9. Počkajte na správny okamih

Niekedy plánovanie na poslednú chvíľu môže hrať vo váš prospech. Čím bližšie sa k vášmu termínu nachádzate, tým väčšiu máte vyjednávaciu silu. Keďže väčšina párov vyberá svadobné miesto či dodávateľov približne pol roka pred svadbou (ak nie skôr), oslovenie dodávateľov na váš termín 2 mesiace pred svadbou, vám môže ušetriť nemalé financie. Treba však myslieť aj na kvalitu a dostupnosť služieb.

10. Pripravte sa na odmietnutie

Viete, že v priemere 10 až 20% pozvaných hostí sa vašej svadby pravdepodobne nezúčastní? Samozrejme, záleží aj od miesta a charakteru svadby, toho, koľko cezhraničných či ďaleko bývajúcich hostí pozývate, či načasovanie vášho oznámenia. Pripravte sa na to dopredu.

11. Stanovte si pravidlá ohľadom detí

Máte iba štyri možnosti. Privítať deti s otvorenou náručou, rozhodnúť sa pre zábavu len pre dospelých, umožniť účasť detí najbližšej rodine alebo zabezpečiť pre deti stráženie. Aby ste predišli raneniu niektorých citov, je najlepšie vyhnúť sa tomu, že niektoré deti budú na vašej svadbe vítané a iné nie.

12. Uprednostnite najbližších ľudí

Do zoznamu hostí si doplňte prioritné skupiny. Najbližšiu rodinu, priateľov na začiatok, následne postupujte tetami a ujami, bratrancami a vzdialenejšími priateľmi. Potom doplňte susedov, kolegov a podobne. Ak budete musieť urobiť nejaké škrty, postupujte jednoducho zozadu zoznamu.

13. Dajte presné pokyny k miestam konania

Pripravte pre svojich hostí malé mapky, presné adresy miesta konania, obradu aj hostiny, prípadne pripojte možnosti dopravy na dané miesto. Zistite, či niekto nepotrebuje pomoc s dopravou. Pripojte aj všetky podstatné pokyny týkajúce sa vašej svadby.

14. Zoraďte si náklady a ich prioritu

Určte si priority aj v oblasti jednotlivých prvkov vašej svadby a určte prioritu aj svojím nákladom. Pokiaľ sú pre vás dizajnové šaty na prvom mieste, možno budete musieť trošku ušetriť na výzdobe alebo oznámeniach. Naopak, ak sú pre vás prioritné priestory a jedlo, môžete skúsiť ušetriť na vašich odevoch.

15. Uistite sa, že vaši hostia budú v obraze

Možno si poviete, že toto by mal mať na starosti zvukár či manažér priestoru, kde sa bude konať hostina, ale zasadací poriadok si zostavujete vy sami, uistite sa teda, či všetci hostia budú vidieť na všetky podstatné časti svadby. Ako na váš svadobný stôl, tak aj na parket, kde sa bude odohrávať prvý tanec či iný program. Rovnako podstatné je zistiť, aké nazvučenie má miesto, kde plánujete obrad a či ozaj všetci hostia budú počuť vaše svadobné sľuby. Veď preto vlastne všetci prídu. :-).


Komentáre

    Pridaj príspevok